Tiny steps telling you something



När jag fotograferar naruren tittar jag mest vad som ser fint ut och vad som gör en bra bild. Ett tränat öga ser helt enkelt var i naturen det gör sig en bra bild. Därefter klickar man, och vips så har du den färdiga bilden förhoppningsvis så som du önskar den.

Jag brukar alltså se den färdiga bilden innan jag klickar den. Därefter, när jag studerar det färdiga resultatet brukar oftast fantasin flöda på. Med detta menar jag att jag tycker att de flesta naturbilder jag tar har en historia den berättar.

Som exempel tog jag denna bild jag fotade en sen kväll i somras. Ögat mitt såg bilden, kameran klickade den och här är det färdiga resultatet. Tittar jag dock närmre på den, men en gnutta fantasi, berättar den något.

Jag syftar på stenarna. Ur min synvinkel symboliserar de små stenarna olika steg man tar, för att slutligen nå till den stora stenen vilket är ens mål. Det är en taktik vi dagligen använder oss av för att leva - små steg och/eller etapper som leder till något stort.

Det aldrig förrän efteråt jag ser historier i mina bilder, men när jag väl hittar dem blir bilden något extra. Denna "metod" eller hur man bäst kan förklara den, ger en bra känsla och jag känner att jag har åstakommit så mycket mer än bara ett fotografi. Cool känsla är det!

Så ett hett tips: Ta din favoritbild du tagit av naturen och försök se om denna berättar något. Det kan både vara personligt eller också bara allmänt, allt är tillåtet :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0